K tomuto zamysleniu ma viedla aktuálna situácia na realitnom trhu, ktorá sa roky nemení, resp. mení sa veľmi pomaly. Ľudia skôr čítajú všetky tie negatívne príbehy s maklérmi, ale pravda je vždy uprostred. V časoch, kedy makléri medzi sebou súperia o každý jeden byt na trhu, prináša paradoxné situácie.
Začnem z iného konca. Potrebujete predať dom, byt, chatu či akúkoľvek nehnuteľnosť a po porade so známymi, kamarátmi a širokým okolím, dospejete k záveru, že žiadneho makléra nepotrebujete. A tak sa rozhodnete zveriť predaj vašej nehnuteľnosti širokému publiku na internete, realitných portáloch či sociálnych sieťach. Super, spokojný, nestálo vás to ani cent a uverejníte svoj súkromný inzerát na internete. Ešte ste inzerát nestačili poriadne skontrolovať, ako sa pekne vyníma na internetovej stránke a už vám zvoní telefón. Do hodiny máte minimálne ďalších 30 telefonických volaní. Avšak nie od potenciálnych kupujúcich, ale od realitných kancelárií. Po dvoch hodinách ani netušíte s kým ste volali, ale stále opakujete, nie nesúhlasím, aby ste si inzerát do svojej ponuky a môžete prísť iba s klientom.
Situácia je za pár hodín nasledovná. Vaše fotografie, váš text inzerátu budú prakticky okamžite po vašom zverejnení, zaplavené na xy realitných portáloch, v xy realitných kancelárií, dokonca v súkromnej inzercii, avšak s jedinou chybou – každý inzerát bude mať uvedenú inú cenu. A áno, aj s cenu, ktorá je nižšia ako vaša. To, že si maklér zaradí do ponuky nehnuteľnosť bez vášho súhlasu, bez toho, aby ju videl a mal podľa platnej slovenskej legislatívy vyhotovenú písomnú zmluvu, to radšej v tomto momente nebudem riešiť.
Spýtam sa inak. Kúpili by ste auto bez toho, aby ste ho videli? Na 99% mi odpoviete, že nie. Tak sa potom opýtam, prečo takto hazardujete a zveríte celý váš majetok vo forme vašej nehnuteľnosti do rúk niekoho, koho ste v živote nevideli, kto bez vášho súhlasu zverejní vašu ponuku a kto je pre vás úplne neznáma osoba, o ktorej netušíte nič?
Ak by som to zhrnula – v prípade tohto hromadného internetového náletu, čo sa týmto vašim zverejnením ponuky stane a to žiaľ vďaka „maklérom“ (čo mi je skutočne ľúto, že to takto stále funguje):
- Zavádzanie kupujúcich
- Nekvalitná inzercia
- Pochybnosť ponuky
- Žiadna kvalita, rovnaké fotky, rovnaký text a na záver = všade je inzerovaná iná cena
Predávajúci, vy máte v rukách jedinečný nástroj na to, aby ste si svoj predaj zorganizovali tak, ako si želáte. Aby ste vedeli, čo vám maklér má priniesť, o čo sa má postarať, čo má pre celý proces predaja urobiť a na čo všetko sa máte pripraviť. Ušetriť vlastný čas, neprísť podvodom o vlastnú nehnuteľnosť a dať ju svetu na vedomie úplne iným spôsobom. Nakresliť si spoločne časovú os celej transakcie, prejsť si všetky možné aj nemožné alternatívy a tiež komplexnú stratégiu a marketing predaja.
Takže na záver skúsim spísať pár výhod predaja nehnuteľnosti v exkluzivite, ktorá prináša pre predávajúcich nasledovné výhody:
- 1:1 – komunikujete vždy iba s jedným maklérom
- Transparentné dohody – máte dohodnuté jasné, detailné a písomné podmienky spolupráce, čo má maklér urobiť, aká je jeho odmena v prípade úspešne zrealizovaného obchodu
- Kvalitná inzercia – máte kontrolu nad tým, čo sa uverejňuje a akým spôsobom
- Inovatívny marketing – maklér je oveľa viac motivovaný k rôznym inováciám v rámci predaja a vašej nehnuteľnosti sa bude venovať s maximálnym nasadením
- Prevencia pred podvodmi – prostredníctvom makléra eliminujete aj rozmer, o ktorom sa stále veľmi nehovorí, a to, že vďaka práci makléra eliminujete rôzne možné podvody nekorektných záujemcov
- Preverenie kupujúcich – maklér komunikuje so záujemcami, preverí ich a rovnako má informácie o finančných možnostiach kupujúcich
Kontrola – nad zmluvou o sprostredkovaní máte plnú kontrolu, zmluvu o exkluzívnom zastúpení podpisujte na dobu určitú, maximálne na dobu 6 mesiacov. - Spolupráca – s maklérom spolupracujete niekoľko týždňov, má tu byť dôvera a vzájomná, tvorivá vlna spolupráce.
- Spolupráca s maklérom by vám mala ušetriť čas, peniaze a najmä by mala priniesť pohodu do celého procesu predaja. A ja za skoro 20 rokov môžem s plnou vážnosťou povedať, že predaj nehnuteľnosti považujem za kľúčový životný moment a vždy som rada, ak môžem klientov týmto procesom sprevádzať. A so všetkou zodpovednosťou, ktorá s tým súvisí.
0 komentárov